Egy éjszakám a vonaton
2017. szeptember 04. írta: Barra Kommunikációs Intézet

Egy éjszakám a vonaton

vonaton.jpeg

Gyakran utazom a Budapest - Zürich éjszakai vonaton. A párom ugyanis Zürichben dolgozik és az utazásnak ez a legolcsóbb módja, ráadásul így nem megy el az egész nap, mert éjjel utazom, és még ki is alszom magam a 12 órás úton.

Legutóbb is így utaztam. Egy 4 személyes, fekvőhelyes kocsiba vettem jegyet és vártam az utazást, amely a megszokott módon kényelmesnek ígérkezett. 30 perccel az indulás előtt már kint voltam a Keleti pályaudvaron. Furcsa volt azonban, hogy nincs a vonat a szokásos 7-es vágányon, sőt ki sincs írva, hogyan honnan indul, de itt még nem gyanakodtam. 10 perccel az indulás előtt aztán megjelent az információs táblán, hogy 10 percet késik a vonat, majd további 10 perc múlva, hogy 20-at, végül, újabb 10 perc múlva, hogy 30-at. Ezen a ponton azért már összevontam a szemöldököm, de még bíztam a jobb folytatásban.

Végre bejött a vonat, felszálltam a kocsiba, a helyemet megtalálva viszont igencsak elcsodálkoztam, amikor a szokásos megvetett ágyak helyett ülések fogadtak. (Ezek a kocsik úgy működnek, hogy az ülések egy kis szerszám segítségével fekhelyekké alakíthatók, majd visszaalakíthatók ülőhelyekké.)

Értetlenkedve álltam ott, míg az egyik utastól meg nem tudtam, hogy azért késett a vonat, mert sztrájk van, és így nem lesz kalauzunk sem, aki az ágyakat előkészítené a szokott módon. Puff neki, gondoltam. Még szerencse, hogy ennél az utasnál volt egy szerszám, amivel gyorsan lenyitogatta az ágyakat (nálunk és az összes többi fülkében), így legalább le tudtunk feküdni. Nincs nagy luxus ezeken a vonatokon, de azért szoktunk kapni ágyneműt, takarót, párnát, vizet, reggelire pedig egy croissant és egy dobozos narancslevet. Mivel erre számítottam most is, így összesen 4 dl víz volt csak nálam, ami elég kevés volt a hosszú útra. Leugrani a vonatról, hogy vegyek valamit, már nem mertem, nehogy elinduljunk. Így aztán étlen-szomjan kellett utaznom, takaró, párna és ágynemű nélkül, meglehetősen spártai körülmények között.

A kalauz sztrájkmentes időkben összeszedi a jegyeket és mi nyugodtan alhatunk 4 országon keresztül, senki sem zavar minket. Most persze ez is elmaradt. Úgy másfél óra eltelével jött ugyan egy jegyellenőr, ő azonban csak annyit tett, hogy ráírta a jegyre: SZTRÁJK. Elmagyarázta, hogy így majd visszakapjuk a helyjegy árát. Sajnos azt nem tudtuk meg tőle, hogy hol, mikor, milyen módon kell ezt intézni. Győrben felszállt még két hölgy, így megtelt a 4 fős fülkénk. Ők is nagyon csodálkoztak, tőlünk tudták meg ugyanis, hogy mi a helyzet.

Ausztrián és Németországon átmentünk, úgy hogy továbbra sem nézett felénk senki, senkitől nem kaptunk semmilyen információt, illetve segítséget.  A svájciakat viszont a sztrájk sem tudta kibillenteni a kerékvágásból. Itt természetesen volt ellenőrzés a határátlépéskor, de villámgyorsan és kedvesen. Majd jött a svájci jegyellenőr, és elmondta, hogy sajnos a sztrájk miatt késik a vonat, körülbelül még egy óra, amíg Zürichbe érünk. Megkérdezte azt is (elsőként az út során), hogy tud-e valamiben segíteni. Már a gesztust is értékeltük! Nemsokára, egészen pontosan egy órás késéssel, ahogy a kalauz megmondta, meg is érkeztünk a zürichi főpályaudvarra.

Szerencsénk volt tehát, mert a sztrájk ellenére legalább elindult a vonatunk (még ha késéssel is), volt helyünk és egyik utastársunknak hála még aludni is tudtunk. No de mi lett volna, ha nincs ez az utastársunk kéznél? Az út végéig (pontosabban a svájci határig) nem derült volna ki számunkra, hogy mi a helyzet? Senkitől sem kaptunk volna semmilyen információt, segítséget? Egész éjjel az ülésben kuporogtunk volna? Minden bizonnyal igen.

Mit tehetett volna a MÁV, illetve mit kellett volna tennie egy ilyen helyzetben? Legelőször is tájékoztatni bennünket, bemondani a hangosbemondón, hogy a vonat a sztrájk miatt késik. Jelezni kellett volna azt is, hogy milyen további kényelmetlenségekkel kell az utasoknak számolniuk. Ebben az esetben, amíg a vonatra vártunk, fel tudtunk volna készülni, lélekben is, meg például azzal, hogy vettünk volna magunknak inni és ennivalót. Az sem ártott volna, ha tájékoztató táblát helyeznek el a vonaton, elnézést kérnek a sztrájk miatt, és megkérnek bennünket, hogy saját magunk nyissuk le az ágyakat (röviden elmagyarázva, hogyan is tehetjük meg ezt). Néhány szerszámot is elhelyezhettek volna a tábla mellett, mert hát igen valószínű, hogy nincs ilyen minden utas poggyászában.

Mindezt azonban a MÁV nem tette meg. Nem tisztelt meg bennünket ennyivel, nem akart rólunk gondoskodni, nem akarta kicsit megkönnyíteni számunkra a kellemetlen helyzetet.

Szívesen elmondanám egy illetékesüknek, hogy a sztrájk nyilván senkinek sem jó, nem könnyű kezelni, de a helyzeten sokat javíthat, ha az utast emberszámba veszik, és ennek szellemében a megfelelő módon kommunikálnak vele.

Nem tudom, visszautamkor mi lesz a helyzet, de biztosan lesz nálam szerszám :D, takaró, inni- és ennivaló. És a korábbi kellemes készülődés helyett lesz bennem egy nagy adag bizonytalanság és negatív várakozás, a vonatozással szemben, de leginkább a MÁV-val szemben. És bizony az is lehetséges, hogy a jövőben inkább a fapados repülőt fogom választani.

  Szádvári Judit, vezető tanár Barra Kommunikációs Intézet

A bejegyzés trackback címe:

https://hatasszunet.blog.hu/api/trackback/id/tr5912796834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mojoking77 2017.09.05. 19:55:46

Szia,
A 3 agyas sleeping car mennyiben masabb mint a negy agyas? 10 CHF kulonbseg van koztuk egy utra.
Csak hogy a temahoz is erdemben hozzaszoljak :)

sZulamith 2017.09.05. 20:00:39

Amikor a MÁV-ról hallok 2 dolog jut eszembe. 1. Nagyjából 5 milliós havi fixű vezérigazgatónő. 2. Ha kénytelen vagyok utazni vonattal az úgy történik, hogy feldobom a csomagot, majd felhúzom magam a lépcsőn. Leszálláskor meg leugrom. Ugyanis olyan magasak a lépcsők, hogy csak igy lehet a vonatra fel-le szállni. Aztán csodálkoznak, hogy kevés az utas:)

anyadmajma 2017.09.05. 21:08:30

Utast emberszámba? Nem tartózkodsz te túl sokat Svájcba?
Persze, még a végén normális országot is akartok majd megint.
Egyébként meg ugye postás-rendőr vasutas......:)

anyadmajma 2017.09.05. 21:09:58

@sZulamith: az utas nem azért kevés, hanem mert drága.
2 személy esetén nem kell gondolkodni, még pályamatricával is olcsóbb a kocsi.

sZulamith 2017.09.05. 21:19:34

@anyadmajma: Van benne igazság, de sok a kedvezményes, sőt az ingyen utazó. Jobb lenn vonaton utazni, mint buszozni.

anyadmajma 2017.09.05. 21:27:33

@sZulamith: hát, elég sok buszon nem lehet utazni az "ingyenjegy" miatt. Most még ez legyen a vonaton is?
Amúgy a vonat sokkal kényelmesebb, ez igaz.
A világon mindenhol veszteséges a személyszállítás. ezt a teherfuvarozás illetve az állam/önkormányzat pótolja.
Ott, ahol nem ellopják a pénzt, ott jó a tömegközlekedés.
Nálunk drága, rossz, és ez így is fog maradni, amíg ilyen vezetése van az országnak, mint az elmúlt25évben....

Én pont ezen a vonalon sokkal több és sokkal nagyobb problémákat láttam az elmúlt kb 10 évben, pedig nem gyakran utazom vonattal.
Nem éri meg.

Barra Kommunikációs Intézet 2017.09.06. 13:46:21

@mojoking77: A 3 ágyasban csak az egyik oldalon vannak ágyak. Ha itt középen fekszel, akkor nem jobb a helyzet. A másik oldalon tükör van. Kapsz kávét vagy teát is és meg talán piskótát. :)

Barra Kommunikációs Intézet 2017.09.06. 14:51:45

@anyadmajma: @sZulamith: Ez az utazási forma is egy lehetőség. És amíg van lehetőség addig jó. Aztán mindenki eldöntheti ezt választja-e vagy mást. Zürichbe repülni drága, Baselbe pedig macerás. Eddig nekem ez vált be a legjobban ár/érték/idő/kényelem szempontjából. Kommunikációval és egy kis odafigyeléssel sokat javíthatunk a szolgáltatásokon.

mojoking77 2017.09.06. 18:07:56

@Barra Kommunikációs Intézet: Koszonom.
Azokat jo esetben a negyesben is megkapom, es meg hely is van felettem. Amugy sokszor olcsobb repulni, foleg ha idoben veszed a jegyeket. Most neztem, November kozepere 55000Ft a modosithato, borondos jegy a swissnel, mig a vonaton 250 Euro korul meg felezovel is.
Arrol nem is beszelve, ha be mered vallalni az AirBerlint, (ha raer a csomagod :)) az meg annal is olcsobb tud lenni, de 300 Euro alatt mar az adott hetre is jo esellyel kapsz ra jegyet

nemzeti csótány írtó 2017.09.06. 20:42:25

@mojoking77: Nem kellett volna hozzászólnod !!!

nemzeti csótány írtó 2017.09.06. 20:42:25

@mojoking77: Nem kellett volna hozzászólnod !!!

sZulamith 2017.09.06. 20:53:00

@Barra Kommunikációs Intézet: "Kommunikációval és egy kis odafigyeléssel sokat javíthatunk a szolgáltatásokon."
A MÁV részéről a kommunikációval nincs baj, de az odafigyeléssel (az utasokért) annál nagyobb:)

Barra Kommunikációs Intézet 2017.09.07. 12:24:11

@sZulamith: Akad probléma és a kettő össze is függ. Mert a világos kommunikáció odafigyelés is :)
süti beállítások módosítása