A Wall Street bikája és a nők
2017. március 09. írta: Barra Kommunikációs Intézet

A Wall Street bikája és a nők

Barra Mária írása

A nőnap alkalmából előadást tartottam egy konferencián. Arról beszéltem, hogyan használják másképp a kommunikációs eszközöket a nők, mint a férfiak. Ez olyasvalami, ami részben magyarázatot ad arra, miért van sokkal kevesebb nő a felsővezetők között. Miközben még sosem voltak ilyen sokan, Európaszerte mindössze 10% az arányuk!

17201270_10155949100957576_7905179008507483242_n.jpg

Hogy a létszámuk növelése nem valamiféle feminista ügy, azt az utóbbi években kőkemény számok mutatják. A McKinsey nemzetközi üzleti tanácsadó cég tanulmányától kezdve, a Deloitte Globális Vállalatirányítási Központjának felmérésén át a Fortune 500-as listájáig mérések és elemzések sora bizonyítja: azok a cégek, amelyek felsővezetésében a nők aránya eléri a 30%-ot, minden gazdasági mutatóban jobban teljesítenek, mint azok, ahol a board csak férfiakból áll.

Mi lehet ennek az oka? Saját kutatásaink érdekes (és viszonylag friss) eredménye, hogy nők és férfiak másként reagálnak a változásra, és a válságokra. Miközben a férfiak céltudatossága és kreativitása ilyenkor csökken, a nőké megnő. És fordítva: békeidőben a nők kevésbé céltudatosak és kreatívak, mint férfitársaik. Ez ismerős lehet a családi életből is: ha hirtelen összébb kellett húzni a nadrágszíjat, akkor a nagymama (és nem a nagypapa) tudta, hogyan ossza be a szűkössé vált erőforrásokat a lehető legjobban. Ha tehát arra keresünk magyarázatot, mi az oka a két nem eltérő reakciójának, akkor a céltudatosság és a kreativitás eltérő működése biztosan az okok között van. Ha meg azt kérdezzük, miért kell az üzleti döntésekbe több nőt bevonni, hát éppen ezért. Mert válságban és/vagy változásban kevésbé vesztik el a fejüket, sőt, ilyenkor vannak elemükben.

A 2008-as gazdasági válság után a General Motors mélyrepülésbe kezdett. Egy hibás autóalkatrész súlyos, néhány esetben halálos baleseteket okozott. A botrány egyre dagadt, és ekkor a felsővezetés olyan lépésre szánta el magát, amilyenre korábban nem volt példa: egy nőt nevezett ki vezérigazgatónak. Igaz, hogy Mary Barra akkor már évtizedek óta a cégnél dolgozott, ekkor már felsővezetőként, na de akkor is. Egy nőt? Vezérigazgatónak egy minden szempontból férfias cég élére? Nehéz mást gondolni, mint hogy nagyon nagy volt a baj, és kellett valaki, aki “elviszi a balhét”.

Mary Barra azonban nem lett áldozati bárány. Ehelyett kiállt a nyilvánosság elé, és az első perctől őszinte, egyenes szavakkal elmondta, mi történt, és azt is, mit tesz a cég a károk enyhítésére, és a hiba kiküszöbölésére. Elmondta, hogy az elvesztett életeket nem tudja visszaadni, de mindent elkövet, hogy többé ne fordulhasson elő hasonló eset. Azután a dolgozók elé állt ki, és elmondta nekik, miért érzi ő személyesen is felelősnek magát a történtek miatt (bár nem volt az), és arra kérte őket, hogy mindenki a saját szintjén azonnal jelezze, ha hibát észlel. Megteremtette az ehhez szükséges információs láncot is. Azaz mindent megtett, amit kríziskezelés esetén mi is tanítunk: azonnal őszintén reagált, összehangolta a külső és a belső kommunikációt, és kezelte a helyzetet minden érintett bevonásával.

A GM ebből az összeomláshoz közeli helyzetből győztesen került ki, és ezt egyértelműen Mary Barrának köszönheti. 2015-ben Mary Barra 54. helyezett lett a Fortune 500-as listán.

De hiába a gazdasági mutatók, a meggyőző eredmények és a növekvő médiafigyelem – az üzletelés még mindig a férfiak játszótere. Európában átlagosan 10%, az Egyesült Államokban 19% a nők aránya a felsővezetők között.

Úgy látszik azonban, hogy mégiscsak megmozdul valami: a Wall Street híres bika szobra kedd óta kicsit megváltozott. A világ egyik legnagyobb pénzügyi befektető cége megelégelte, hogy az észérvek nem hatnak. Bejelentették, hogy a nőnap alkalmából úgy döntöttek, mostantól nem fektetnek be olyan cégbe, ahol nincs nő a felsővezetők között. Ennek szimbólumaként március 7. óta egy bátor kislány néz farkasszemet a felbőszült bikával.

Úgy látszik, ha lassan is, de egyre többen megértik: a nők részvétele az üzleti életben nem a nők egyenjogúsításának kérdése, hanem kőkemény gazdasági kérdés. Még hosszú az út előttünk, és nekünk, nőknek is van tennivalónk. Például tanuljuk meg letenni a pontot a mondat végén, figyeljünk rá, mit üzen a testbeszédünk, és amikor jön a lehetőség, higgyük el: ha még csak a felét tudjuk annak, amire vezetőként szükségünk lesz, a másik felét majd megtanuljuk menet közben. Pont úgy, ahogy a férfiak csinálják.

A bejegyzés trackback címe:

https://hatasszunet.blog.hu/api/trackback/id/tr5012325257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása